سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

92/3/31
9:41 ص


نویسنده: سهیلانوری/ایراندخت

 آدم های متفاوتی را در زندگی دیده ایم اما بعضی از آن ها در سنین کم به سمت تجربیات و کارهای بزرگی سوق داده می شوند که وقتی پای صحبت آن ها می نشینی نمی توانی باور کنی بهار و تابستان های زیادی را به چشم ندیده اند. الهام عباسی و مسعود ستاری نمونه ای از همین افراد هستند که با بستن پیمان ازدواج اکنون خود را در بهترین و هموار ترین شرایط ممکن می بینند و هر کدامشان دیگری را بهترین تکیه گاه و نیمی از عامل موفقیت خود می داند. با این زوج موفق اهل کاشان، کار آفرین و متولد سال 1370 به گفت و گو نشسته ایم.

    
    سرآغازی دشوار
    با این که بهره گرفتن از کرم کالیفرنیایی از حدود 50 سال قبل در کشور های دیگر مرسوم است اما از سال 1390 این طرح در کشور ما و توسط این زوج در حال پیشروی است. مسعود ستاری در این ارتباط می گوید: وقتی اطلاعات اولیه را از مهندس سلجوقی گرفتم تحقیقات را آغازکردیم. ما در سطح جهان با بحران زباله روبه رو هستیم و باید بدانیم پاکت های حاوی زباله تر که گمان می کنیم خطر چندانی برای محیط زیست ندارند، خطری کمتر از قوطی های پلاستیکی و زباله های نفتی را به همراه ندارند و با جمع شدن این گونه زباله ها امکان تجمع گازهای سمی و ورود آلودگی مایع از طریق شیرآبه های این زباله ها به سفره های زیرزمینی به وجود می آید که در نهایت منجر به بروز حوادث غیر قابل جبران خواهد شد. بر اساس این روش زباله را در اختیار این کرم ها قرار می دهیم تا از طریق خاصیتی که دارند (روده این موجودات قدرت هضم مداوم دارد) کودی را تولید کنند که نه تنها عاری از هرگونه آلودگی است بلکه ارگانیک بوده و با هورمون تحریک کننده رشد گیاهان موجود در آن، بیش از 70 درصد بهره وری را نسبت به کودهای شیمیایی به دنبال داشته باشد.به گفته وی، این نوع کود گران ترین کود ارگانیک در جهان است که به راحتی در منازل تحت عنوان بازیافت زباله از مبدا می توان به آن دست پیدا کرد. این موجودات مزاحمتی ندارند زیرا از نور گریزان و به رطوبت علاقه مند هستند به همین دلیل در بستر مرطوب خود و به دور از نور زندگی می کنند و احیاناً اگر از محیط خود خارج شوند به محض این که 20 سانتیمتر از فضای مرطوب دور شوند خشک شده و می میرند.
    
    شرایط مناسب
    کرم های کالیفرنیایی هر نوع زباله ای را به جز سنگ، شیشه، مواد نفتی و پروتئین خام می خورند و به کود ارگانیک تبدیل می کنند. مسعود ستاری می گوید: یکی از نکات مهم در مورد این جانوران کوچک و سرمایه آفرین این است که محیط زندگی شان باید خنثی و کمی قلیایی باشد بنابراین در مورد غذای آن ها از پوست مرکبات باید با احتیاط استفاده شود به این معنا که همراه با پوست پرتقال باید کمی پوست تخم مرغ هم به غذای آن ها افزوده شود که با وجود آهک موجود در آن ضمن خنثی شدن محیط یک مکمل غذایی هم برایشان ایجاد شود. از طرفی تفاله چای و قهوه یکی از موادی هستند که میزان تولید مثل این موجودات را بالامی برند اما به دلیل اسیدی بودن بایستی به همراه پوست پودر شده تخم مرغ در بستر آن ها ریخته شود. علاوه بر این پوست هندوانه، خیار، تفاله هویج و مواد شیرین مورد علاقه این موجودات هستند. البته در کنار موارد مطرح شده باید به رطوبت 70 درصدی بستر کرم ها و محیط زهکشی شان دقت شود تا شرایط مناسب برای تولید مثل و تولید کود ارگانیک برای آن ها فراهم باشد.
    
    ویژگی های اقتصادی
    ویژگی مهم این کرم ها که باعث شده نسبت به سایر کرم ها ترجیح داده شوند این است که قدرت تغذیه بالایی دارند به این معنا که دو تا سه برابر وزن خودشان غذا می خورند. بزرگترین کرم های کالیفرنیایی بالغ حدود 7 سانتیمتر هستند که وزنشان از 3/0 گرم تا 2 گرم و در شرایط متداول یک گرم است. از طرفی دیگر میزان تولید مثل این کرم ها نسبت به کرم های دیگر که در سال دو مرتبه انجام می شود چندین برابر است و هر دوماه یکبار تعداد کرم های داخل یک بستر دو و حداکثر 11 برابر می شود که همین موارد اقتصادی بودن کار را بیشتر توجیه خواهد کرد. ویژگی عالی دیگر این موجودات سازگاری شان با محیط است. این کرم ها هر تغییر تدریجی را با رعایت حداقل ها و حداکثر ها در خصوص مکان آب و هوایی، نوع مواد غذایی و... تحمل می کنند.
    
    معامله برد - برد
    بسیاری از روش های مرسوم تفکیک و بازیافت زباله سلامت افراد جامعه را به خطر می اندازد ضمن این که مواد غذایی مصرفی به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی در فرایند تولید، افراد را دچار مشکلات متعددی می کند که در نهایت آن ها را نیاز مند مصرف داروهایی خواهد کرد که وارداتی هستند. در حالی که این روش برای بازیافت زباله ها خطری را به همراه نخواهد داشت و مهم تر از همه این که صنعت و کشاورزی ارگانیک را رشد می دهد و سلامت افراد جامعه و سودهای ارزی را به همراه خواهد داشت. در همین راستا مسعود ستاری از 72 درصد پروتئین،3 درصد امگا 3، اسید های آمینه ضروری و آنزیم های موجود در سیستم بدنی این جانوران می گوید که استخراج و فرآوری شدن آن ها برای ساخت انواع داروهای ضد سرطان، محصولات بهداشتی و آرایشی، تولید غذای دام و طیور و... بسیار کمک کننده است و نزدیک به 25 درصد بهره وری را در پیش خواهد داشت. با توجه به تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفته است، کشور در زمینه پرورش و تولید موجودات بی نیاز شده و حتی پتانسیل لازم برای صادرات آن را نیز داراست و البته از آنجایی که با هر ماده غذایی غیر قابل استفاده درخصوص این موجود می توان به کود ارگانیک دست یافت، یک بستر سازی مناسب سودی نزدیک به 200 تا 500 درصد را برای تولید کننده به همراه خواهد داشت و کشاورزان را با 50 درصد کاهش هزینه رو به رو می سازد که در نوع خود معامله ای برد – برد خواهد بود.
    
    شروعی متفاوت
    «آشنایی مان به اواخر دوران دبیرستان و فعالیت در جشنواره خوارزمی باز می گردد. یک آشنایی کاری با روابط کاری عمیق اما کاملاً زیر نظر خانواده ها. همین مساله باعث شد کم کم خانواده هایمان با هم بیشتر آشنا شوند و پس از گذشت چند سال، این آشنایی به برگزاری مراسم عقد من و مسعود ختم شد.»
    الهام عباسی برگزیده جشنواره خوارزمی از آشنایی با همسرش این گونه گفت و ادامه داد: در جشنواره خوارزمی طرحی تحت عنوان فرایند ساخت حشره کش های گیاهی را معرفی کرده بودم که در دوره یازدهم رتبه چهارم و در دوره دوازدهم رتبه پنجم را به خود اختصاص داد و ثبت اختراع نیز شد. همین شرکت در جشنواره ها و حضور مسعود نیز در این دوره ها و البته داشتن ایده های نو در فاز اختراعات زمینه آشنایی من و او را مهیا کرد و پس از ازدواج هم تصمیم گرفتیم در بحث کارآفرینی وارد شویم.
    
    علاقه ای که به وصال ختم شد
    کودکی ام با شیطنت اما در کنار آرامش سپری شد، به طوری که بنا بر تعریف پدر و مادرم، نمی فهمیدند اتفاقی در حال رخ دادن است تا این که ناگهان متوجه آن می شدند. به باز و بسته کردن و حتی خراب کردن اسباب بازی هایم علاقه داشتم و گاهی اوقات یک ابزار دیگر به آن ها اضافه می کردم و به شکل دیگری در می آوردمشان. به یاد دارم که به برق و مخابرات علاقه زیادی داشتم و رادیو ها را باز می کردم تا ببینم داخل آن ها چه خبر است، این روزها گذشت تا این که وارد دبیرستان شدم و رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کردم و به دلیل علاقه ام به نجوم رادیویی دستگاهی ساختم که امواج رادیویی سیاره مشتری و خورشید را دریافت می کرد و از طریق کامپیوتر و با استفاده از نرم افزارها آن ها را تحلیل می کرد. این اختراع را در جشنواره خوارزمی شرکت دادم و در دوره یازدهم و دوازدهم موفق به کسب مقام ششم کشوری شدم. فعالیت نیمهحرفه ای در حوزه تعمیرات سخت افزار کامپیوتر و حضور در جشنواره خوارزمی سرآغاز آشنایی من با همسرم شد و پس از آن هم آشنایی با یک گروه کار آفرینی موفقیت های بیشتر ما را تا به امروز رقم زد.
    
    واگنی دو نفره
    این زوج تمام فعالیت های پس از ازدواجشان را در کنار یکدیگر انجام داده اند و به همین خاطر هر یک دلیل موفقیت هایش را دیگری می داند. به عنون مثال پرورش «کرم آیزینیا فوتیدا» کرم حلقوی بارانی یا کالیفرنیایی یا همان کرم زباله خوار معروف در ایران را با طرح اولیه مهندس سلجوقی، رئیس سابق نظام مهندسی جهاد کشاورزی از سال 1390 آغاز کردند.
    «ایده این کار با مسعود بود و طبق معمول قرار شد مراحل کار را با هم سپری کنیم اما چندش آور بودن این موجودات مقاومت مرا برای همکاری نکردن بیشتر می کرد. یک ماه نخست، مطالعه در مورد این کرم ها کار هر روز مسعود بود و هر اطلاعاتی که در این خصوص به دست می آورد را با من در میان می گذاشت و هر روز هم بر میزان مقاومتم افزوده می شد تا این که قرار به خریداری کرم ها و شکل گرفتن کسب و کار جزئی شد. دیگر مقاومت نتیجه ای نداشت و از همه مهمتر این که قطعاً وقتی پای احساسات و علاقه به یک فرد به میان می آید همه چیز تغییر می کند. زندگی ما از همان ابتدا با بسیاری از زندگی ها متفاوت بود و من این موضوع را پذیرفته بودم و حال که قرار بود در مسیر پیشرویمان یکدیگر را حمایت کنیم دیگر مقاومت جای پررنگی نداشت بنابراین من هم دست به کار شدم.» هر چه پیش تر می رفت الهام عباسی از بی آزار بودن کرم ها مطمئن تر می شد و به گفته خودش اکنون که دو سال از آن زمان می گذرد نسبت به این موجودات کوچک اما پر فایده احساس مسئولیت می کند.
    
    قدردانی
    درست است که مسعود ستاری در این زمینه بسیار موفق ظاهر شده اما رسیدن به این نقطه را به هیچ عنوان تنها متعلق به خود نمی داند زیرا معتقد است نمی توان به تنهایی در یک مسیر پر از فراز و نشیب حرکت کرد و به ایستگاه پایانی رسید. وی می گوید: در زندگی مشترک من و همسرم بیشترین تفریح مان به امور مربوط به کار آفرینی ختم می شود اما لحظه های بیشماری بوده است که از ادامه راه نا امید شده ایم و به هر دلیل توان ادامه را در خود نمی دیدیم و به جرات می توانم بگویم نگاه تیزبین دیگری و نشان دادن روزنه های امید از سوی او باعث شده است توان دوباره ای پیدا کنیم. البته نمی توانم تشویق ها و حمایت های خانواده خود و همسرم را نادیده بگیرم. به هر حال ما جوان هستیم و هرچه در مسیر پیش رویمان انرژی و معلومات به خرج دهیم باز هم از تجربه ای که خانواده هایمان دارند بی بهره ایم و همه چیز را نمی توان با اعداد و ارقام اثبات کرد.
    بسیاری از مواقع پیش آمده که ما به یک فرد معتمد و اعتبارش نیاز داشتیم و در این مواقع بهترین همراه و پشتیبان خانواده هایمان بوده اند. الهام عباسی هم نظری مشابه او دارد و نگاهش به این زندگی و همسرش به گونه ای است که می گوید: احساس می کنم اگر مسعود در زندگی ام نبود شاید جسارت امروز را در انجام کارهای پیش رو نداشتم چراکه ما به هم قول داده ایم بهترین مشوق برای هم باشیم و انگیزه و انرژی مثبت را از یکدیگر بگیریم. او نیز که به این زندگی و شراکت این چنینی شان بسیار امیدوار است، کمک های عاطفی و مالی بی دریغ خانواده هایشان را موثر می داند و موفقیتش در کسب و کاری که طراح آن خودش بوده است را مدیون تمام این موهبت ها می داند.
    
    طرحی نو پا
    راه پیدا کردن به حوزه کار آفرینی باعث شد ذهنم به موضوع متفاوتی مشغول شود و آن هم تولید بدون کارخانه بود. الهام عباسی ضمن بیان این جمله ادامه داد: بر اساس این طرح محصولاتی را که بیشتر در بازارهای محلی و به صورت فله ای تهیه می شود با برند خاص و دارای بسته بندی شکیل به بازار عرضه می کنیم. اجرایی شدن این طرح نزدیک به یک سال مطالعات اولیه را در بر داشته و برندهای ایرانی مختلفی انتخاب شده تا هدف و استراتژی اصلی که پوشش بازار داخلی و سپس صادرات محصولات است به ظهور برسد.
    وی ادامه می دهد: کشور اسپانیا زعفران ایرانی را در بسته بندی های بسیار شیک ارائه می کند اما ایران که خود منبع این محصول ارزشمند است از این توانایی بی بهره است در حالی که اگر در دنیای بسته بندی محصولاتمان تحولی ایجاد شود می توان بر میزان رضایتمندی مشتری ها افزود. این طرح که کمک های همسرم در به نتیجه رسیدن آن موثر بوده است تا یک ماه دیگر با محصولاتی مثل انواع سبزی های خشک، ادویه جات، برنج، چای، حبوبات، غلات و خشکبار با بسته بندی های خاص را روانه بازار خواهد شد. این زوج کاشانی برای طرح های مربوطه از مرکز بسته بندی خاصی کمک گرفته اند که عضو اصلی آن دانشآموخته دانشگاه فنلاند است و مدیریت شرکت را نیز بر عهده دارد و تمام سعی شان بر این است که ارزش افزوده محصول افزایش پیدا کند زیرا در شرایط فله ای نه تنها محصول با ارزش افزوده پایینی رو به رو است بلکه پس از خریداری شکل اولیه خود را از دست می دهد و به همین دلیل از رضایت مشتری می کاهد. در هر حال امیدشان بر این است که با گام هایی پرتوان و عزمی جوان کشورشان را در جایگاه های بهتری ببینند و بدون شک، رسیدن به قله های مرتفع سعادت برای هر جامعه ای به دست جوانان غیرتمند آن میسر خواهد شد.




مشخصات مدیر وبلاگ
 
محسن بهجت[0]
 

در این وبلاگ، درباره کارآفرینی و مهارتهای مرتبط با آن صحبت می‏کنیم. همچنین دانشجویان عزیز می‏توانند کلیه فایلهای درسی را از این وبلاگ دانلود کنند.


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ